Porque no hay!

19 november 2016 - Boquete, Panama

Porque no hay! Dat zei de kleine bediende van een jaar of 7 met een streng gezicht vorig weekend toen ik haar vroeg waarom er geen pannenkoeken waren. Dan maar zelf pannenkoeken maken de dag erop en dat deden we, met name George.

Na een goed ontbijt met dus pannenkoeken en een beetje bier ging ik samen Yvonne en Ellie naar de vleermuizengrot. Ik was zeer benieuwd en ook wel een beetje gespannen, want vleermuizen en spinnen, maar dat was nergens voor nodig. We hadden een goede guide bij ons, die zelf op z'n blote voeten ging. Bij de grot kregen we het advies om bij het omhoog kijken je mond dicht te houden. Dit om te voorkomen dat je vleermuizenpoep in je mond kreeg. Ik heb me hier maar netjes aan gehouden. In de grot zelf veel vleermuizen en een paar spinnen gezien, maar wat zeker zo leuk was, was de tocht zelf en dat we een stukje moesten zwemmen.

Na de vleermuizengrot hebben we nog wat gesnorkeld, waarbij we veel zeesterren zagen en zijn we naar red frog beach gegaan. Een mooi strand, maar Wizard Beach, het strand van de dag ervoor was zeker even mooi. Foto's hiervan staan ook op Yvonnes blog: http://tandartsblok.reislogger.nl/.

De dag erna stond er een nieuwe multiday clinic op de planning: Ensenada! Na een boottocht van weer drie uur over heftige open oceaan met golven die soms boven ons hoofd uitkwamen en een bijna kapseis moment, kwamen we toch veilig aan in Ensenada. Opvallend was dat deze gemeenschap wat rijker was dan de vorige. Zo stond het in de 'bar'-hut een flatscreentv met boxen. Iets wat ik niet verwacht had.

In deze gemeenschap heb ik een aantal interessante casussen gezien. Zo was er een klein kindje met een nystagmus, jonge meid van 14 die een depot(voorbehoudsmiddel) wilde, maar vanwege de gemeenschap dit in het geheim moest gebeuren(later bleek ook dat ze een soa had), een meisje met down en meer. Wel ben je met name een soort huisartsenpraktijk, dus de hoofdpijn, rugpijn en buikpijn hadden weer de overhand.

Een van de ochtenden in Ensenada waren we wakker om 06:15. Aangezien het dan al klaarlicht is, zijn we voor een goede ochtendwandeling en een duik in de zee gegaan. Bij deze wandeling zagen we onder andere toekans en verder was het prachtig lopen met de opkomende zon. We hadden weer een privé strand! Toen we terugkwamen, lagen zoals altijd de holjandres weer klaar, de platte oliebollen zonder rozijnen.

De multiday clinic was dus weer zeer geslaagd! Wat ook erg mooi is om te zien, is hoe onwijs gelukkig je de kinderen daar alleen al kan maken met een sticker of een opgeblazen handschoen met tekening erop. Prachtig om te zien!

Dit weekend ben ik met Fatima en Lisa naar Boquete gegaan. Gisteren hebben we genoten van heerlijke hotsprings, waarbij ook natuurlijk een koude dip in de rivier hoorde. Daarnaast had dit hostel een warme douche! Ookal hadden we al in het heerlijke warme water van de hotspring gezeten, deed een warme douche naar twee weken toch ook wel erg goed! Gisteravond hebben we nog een lekker biertje gepakt bij de lokale bierbrouwerij en vandaag hebben we een mooie hike gemaakt naar een waterval. Helaas was dit alles wel in de stromende regen. Vanwege de stromende regen zagen we ook een kleine mudslide voor ons busje gebeuren, lucky us dat we twee meter naar achteren stonden.

Nu zijn we in Lost&Found Hostel, een prachtig hostel waar je alleen komt naar een hike van 15 min, alleen regent het hier helaas ook aan een stuk door.  Desalniettemin is de natuur prachtig. Morgen toch maar eens een poging wagen koffie te 'leren' drinken bij een organische koffie en wijn tour en dan weer terug naar Bocastown!

Do you see me?

Adios!