Multiday clinic numero uno!

12 november 2016 - Bocas del Toro, Panama

Wat een week. Ook al heb ik nog maar twee blogs geschreven, moest ik toch even kijken waar ik bij de vorige geëindigd was. Afgelopen zondag ben ik samen met Lisa naar Bocas del Toro gevlogen, waar we rond half 6 werden opgepikt door een aantal van de crew van Floating Doctors. Vanuit Bocas del Toro was het namelijk nog 15 minuten  per boot naar hun ‘base’ op San Cristobal. Wat een locatie!

Maandag hadden we nog een beetje vrij. Alles werd ons uitgelegd en we gingen nog even naar de Asilo, het verzorgingshuis op Bocas del Toro. Daar zagen we patiënten die extra zorg nodig hadden (bv man met genecrotiseerde wond) en zijn we vervolgens met een aantal bewoners een rondje gaan lopen.

Verder werd ons die dag geadviseerd wat groentes in blik en iets van nutella te kopen voor bij het eten van de multi-day clinic. Zo gezegd zo gedaan. Echter was ik na deze kleine boodschap wel $20 kwijt. De nutella kostte me 7 dollar voor een klein potje. Nog nooit zo weinig nutella op mijn brood gesmeerd, kan ik je vertellen.
’s Avonds namen we  nog een duik in het water om zeevonk te zien en het was er: AWESOME. Alleen ging er een verhaal rond van een krokodil. Dus ik werd bang en was vervolgens snel uit het water. (Krokodilverhaal komt niet van betrouwbare bron, hoorde ik later.)

Van dinsdag tot vrijdag was de multi-day clinic op Playa Verde. Het kostte ons drie uur in een kayuke(soort grote uitgeholde boomstam boot)  om daar te komen, maar wat was het daar prachtig. Multiday clinic houdt echter wel in van knie tot schouders bedekt vanwege het geloof van de gemeenschap, geen douche,  geen fijne wc (hier was die van  beton met een hele sterke ammoniumgeur) en vier dagen een soort platte oliebol zonder rozijnen als ontbijt en rijst met bonen of linzen als lunch en avondeten, waarbij we ’s avonds nog kip erbij kregen. Het was prima, ik zat alleen wel aardig verstopt.

De clinic zelf was wel erg interessant. Je bent eigenlijk een soort huisartsenpraktijk voor een paar dagen. Veel rug, hoofd en buikpijntjes gezien, maar er was ook een oogoperatie op de grond. Ook zijn we nog op een huisbezoek geweest op flipflops na een kwartier lopen op  een berg/junglepadje. Wat vooral opvallend was, was de reactie van mensen. Ze laten amper emotie zien en als je vraagt waarom ze komen, negeren sommigen je de eerste paar minuten.

Nu is het weekend en na een hele chille dag met een korte hike door de jungle naar een prachtig zowat privé strand, beetje surfing, wat slackline en een heerlijke maaltijd zitten we in een hostel op Isla Bastimentos in de buurt van Bocas. Het regent hier al een uur kneiterhard met zo nu en dan onweer, zodat ik niet vergeet dat het nog steeds regenseizoen is.  Morgen staat er een batcave, wat snorkelen en Red Frog Beach op de planning en volgende week weer een multiday clinic.

Tot volgende week waarschijnlijk!